Ile trwa zwrot pieniędzy na kartę w przypadku płatności w internecie?

porady dla kupujących
osoba rozpakowująca paczkę

05 czerwca 2024

Polityka zakupów online mówi jasno, że produkty zamawiane przez internet można zwracać do sklepów bez podawania przyczyny. Gdy w nienaruszanym stanie wrócą do magazynu, obowiązkiem sprzedawcy jest zwrot należności na konto konsumenta. Zwrot na kartę – kiedy pojawia się na koncie i dlaczego nie dzieje się to natychmiast?

 

Jak działa zwrot pieniędzy na kartę?

Zwrot pieniędzy na kartę zawsze odbywa się na ten sam rachunek, z którego dokonano transakcji za zakupy. Istnieją dwie sytuacje, w których sprzedawca musi oddać klientowi środki. Pierwsza z nich to ta, kiedy nabywca anuluje zakup, jeszcze zanim nadawca go wyśle. Wtedy bank zwraca pieniądze bardzo szybko. Czasami skasowanie zamówienia leży też po stronie sklepu.

Druga sytuacja ma miejsce wtedy, kiedy klient odsyła produkt, który już do niego dotarł. Sprzedawca musi wtedy zarejestrować zwrot na sklepowym terminalu, a informacja ta wędruje do jego dostawcy usług finansowych (banku lub agenta). Właściciel maszyny przekazuje dane do organizacji płatniczych (np. Mastercard lub Visa w zależności od karty konsumenta), a te dopiero kontaktują się z bankiem.

Gdy wiadomość dotrze do placówki finansowej, rozpoczyna ona proces księgowania płatności zwrotnej. Niedługo potem konsument, który oddał towar, otrzymuje pieniądze z powrotem na swój rachunek. Zwrot gotówki na kartę płatniczą nie jest zbyt skomplikowany, ale jego szybkość zależy od momentu rezygnacji z zakupu przez klienta.

Czas oczekiwania na zwrot środków na kartę płatniczą

Po otrzymaniu przez placówkę informacji o rezygnacji z zakupu następuje zwrot na kartę. Jak długo trzeba czekać, aż pieniądze wrócą na konto? Jeśli dochodzi do natychmiastowego anulowania zamówienia, to klient może spodziewać się środków jeszcze tego samego czy następnego dnia. Wszystko zależy od szybkości działania czy godzin, w jakich doszło do rezygnacji.

Kwestia tego, ile się czeka na zwrot na kartę po odesłaniu zamówionych produktów, zależy od kilku czynników. Pierwszy z nich to czas dostawy, w jakim paczka dociera do magazynu. Kolejny to dzień, w jakim dojdzie do realizacji transakcji zwrotnej. Czasami weekend nieco opóźnia zaksięgowanie przelewu. Najczęściej proces trwa maksymalnie dwa dni robocze.

Sprzedawcy za pośrednictwem regulaminów sklepowych informują o tym, w jakim czasie klient ma spodziewać się środków. Niekiedy zapis zaznacza, że może to być nawet do dwóch tygodni, ale jest to pewna forma zabezpieczenia przed sytuacjami losowymi. Czas oczekiwania na zwrot na kartę płatniczą rzadko kiedy obejmuje więcej niż kilka dni od przyjęcia nienaruszonego towaru.

Dlaczego zwrot na kartę nie odbywa się natychmiastowo?

Kiedy klient dowiaduje się, ile trwa zwrot pieniędzy na kartę, zwykle zadaje sobie pytanie, dlaczego nie dzieje się to szybciej. Otóż okazuje się, że środki nie trafiają bezpośrednio z rachunku firmy na konto konsumenta. Zanim do tego dojdzie, informacja o transakcji musi przejść jeszcze przez agenta rozliczeniowego i bank, który księguje płatność. Podobnie jest z tradycyjnymi przelewami, które często docierają do odbiorcy dopiero drugiego dnia roboczego.

Czy sklep internetowy musi przestrzegać terminów na dokonanie zwrotu?

Wiesz już, ile trwa zwrot na kartę po wykonaniu operacji, ale czy sklepy mają jakieś określone terminy, których muszą przestrzegać? Transakcja powinna być sfinalizowana maksymalnie do 14 dni od momentu odstąpienia przez klienta od umowy. To taki sam okres, jaki kupujący ma na poinformowanie sprzedawcy o takim zamiarze.

Ile trwa zwrot na kartę, gdy zwraca się towar w sklepie stacjonarnym? Czasami firmy działające zarówno online, jak i stacjonarnie pozwalają na oddawanie towarów w placówkach. Niekiedy stosuje się transakcję zwrotną polegającą na przyłożeniu karty do terminala w sklepie. Rozliczenie często dochodzi do skutku jeszcze tego samego dnia, ale sprzedawca powinien poinformować klienta o tym, że środki pojawią się na rachunku do 14 dni.

Jak zrobić zwrot na kartę płatniczą, gdy jest nieaktywna?

Zwrot pieniędzy na nieaktywną kartę jest możliwy, gdy konto, do jakiego była przypisana, wciąż działa. Wtedy transakcję wykonuje się na ten sam rachunek. Gdy ROR również przestał funkcjonować, środki trafią na konto techniczne. Aby je odzyskać, należy skontaktować się z bankiem, który wydawał środek płatniczy.

wróć