Ile kosztuje sklep internetowy? Jaki budżet należy na niego przeznaczyć?

porady dla ecommerce
Niebieski klawisz z ikoną koszyka zakupowego na czarnej klawiaturze.

01 lipca 2025

Prowadzenie biznesu online pozwala ograniczyć wiele kosztów, będących stałym elementem działalności stacjonarnej. Nie zmienia to jednak faktu, że otwarcie i utrzymanie e-sklepu również wymaga nakładów finansowych. Jak założyć sklep internetowy? 

Co składa się na koszt sklepu internetowego?

Branża e-commerce to szereg szans i możliwości, wobec czego coraz więcej osób wykorzystuje jej potencjał. Niezbędny jest do tego pomysł na produkt lub usługę, analiza rynku, porównanie konkurencyjnych ofert i określenie swojej grupy docelowej, która w domyśle będzie zainteresowana proponowanym asortymentem.

Solidny plan działania początkującego przedsiębiorcy (lub takiego, który rozszerza działalność o handel online) jest dla niego podstawą do oszacowania kosztów rozpoczęcia działalności. W przypadku sektora e-commerce duży udział będą miały wydatki związane z uruchomieniem i utrzymaniem platformy do sprzedaży w sieci. Ile kosztuje sklep internetowy?

Suma wydatków jest zależna od szeregu czynników, w tym skali sprzedaży czy wybranych rozwiązań technologicznych. W kosztorysie sklepu internetowego z pewnością mogą znaleźć się wydatki na takie kwestie jak:

  • podatki i składki związane z wybraną formą działalności gospodarczej;

  • rejestracja domeny, hosting i certyfikat SSL;

  • platforma sprzedażowa (dedykowana, Saas, Open Source);

  • konfiguracja platformy sprzedażowej, a więc opłacenie pracy specjalistów IT;

  • asortyment;

  • współpraca z firmą kurierską;

  • system płatności online;

  • ewentualna przestrzeń magazynowa;

  • księgowość;

  • działania marketingowe.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Jak zostało już wspomniane, to ile kosztuje założenie sklepu internetowego zależy od wybranych rozwiązań technologicznych. Wśród nich można wymienić:

  • Dedykowany sklep internetowy – jest to sklep online zbudowany od podstaw w taki sposób, aby być odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorcy oraz jego klientów. Pozwala to na stworzenie unikalnego serwisu, integrację z wcześniej zastosowanymi rozwiązaniami oraz praktycznie dowolne wprowadzenie zmian, np. wynikających z rozwoju biznesu i poszerzenia rynku zbytu. W tym przypadku cena założenia sklepu internetowego zazwyczaj wiąże się z wydatkiem rzędu od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
  • Platformy Open Source – jest to otwarte oprogramowanie przeznaczone do modyfikacji w celu dostosowania do potrzeb sklepu. Kod źródłowy jest dostępny darmowo, jednak późniejsze zmiany i wprowadzane funkcjonalności często wymagają stosunkowo wysokich nakładów finansowych (w związku z koniecznością współpracy ze specjalistami IT).
  • Platformy SaaS – w tym przypadku wszystko odbywa się na zasadzie usługi w formie abonamentu. Klient wynajmuje gotowy szablon z domeną oraz hostingiem i w zasadzie od razu może zacząć prowadzić sklep. Musi więc korzystać z dostępnych rozwiązań, wobec czego rozwój sklepu jest ograniczony. Plusem jest natomiast wsparcie techniczne ze strony wybranej platformy oraz niższe koszty w porównaniu z wcześniejszymi rozwiązaniami.

Jaki jest koszt platformy do sklepu internetowego?

Koszt uruchomienia sklepu internetowego w ramach usługi dostarczania oprogramowania SaaS wiąże się bezpośrednio wysokością opłacanego abonamentu. Jego cena może różnić się w zależności od wielkości sklepu, wybranej platformy oraz pakietu i zazwyczaj mieści się w granicach od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie. Niektóre platformy umożliwiają również zlecenie wykonania poszczególnych, dedykowanych rozwiązań. Wówczas cena usługi wzrasta do kwoty kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Z kolei w przypadku platformy Open Source samo skorzystanie z otwartego oprogramowania jest darmowe, jednak koszty generuje cena budowania sklepu internetowego. W tym przypadku sprowadza się to do skorzystania z usług agencji specjalizującej się w rozwiązaniach e-commerce (chyba, że przedsiębiorca ma wystarczającą wiedzę, aby samodzielnie wdrożyć platformę) oraz opłacenia hostingu.

Ile kosztuje utrzymanie sklepu internetowego i od czego zależy?

Wybrane rozwiązanie będzie generowało stałe koszty utrzymania na różnym poziomie. W przypadku platform SaaS nie trzeba ponosić kosztów hostingu natomiast warto zwrócić uwagę na ceny abonamentu w kolejnych latach, gdyż mogą one znacząco wzrosnąć.

Koszt prowadzenia sklepu internetowego za wykorzystaniem platformy Open Source wymaga natomiast regularnego opłacania hostingu. 

Przedsiębiorca musi również zapłacić za prace konserwacyjne oraz rozwiązania związane z cyberbezpieczeństwem. Na sumę kosztów jego utrzymania może składać się więc regularna współpraca z agencją lub specjalistami IT.

Poszczególne decyzje biznesowe przełożą się również na takie koszty sklepu internetowego, których wysokość będzie związana z zakresem i skalą działalności (tj. ilością produktów w ofercie, ruchem na stronie), w tym obsługą zamówień i wsparciem technicznym.

Ponadto do utrzymania bezpieczeństwa sklepu i ochrony danych osobowych jego klientów niezbędny jest zakup certyfikatu SSL (nie dotyczy to osób, które wybrały platformę SaaS). Jego koszt różni się w zależności od wybranej opcji.

Pozostałe koszty prowadzenia sklepu internetowego

Oczywiście wydatki na rozpoczęcie działalności w branży e-commerce to nie tylko koszt zrobienia sklepu internetowego, ale i szereg innych obciążeń finansowych w związku z jego prowadzeniem. Jakie są najważniejsze z nich?

Obsługa płatności online

Otwarcie sklepu internetowego wiąże się także z udostępnieniem klientom takich form płatności, które będą odpowiadały ich potrzebom i preferencjom. Wśród nich wymienia się m.in. szybkie płatności mobilne, płatność za pobraniem, klasyczne przelewy, szybkie przelewy online czy płatności kartą kredytową.

Współcześnie w dobie tak dużej konkurencji system szybkich płatności online w sklepie internetowym śmiało można nazwać koniecznością. Generuje ona kolejne koszty, na które składa się opłata aktywacyjna oraz wysokość prowizji za obsługę poszczególnych transakcji. Cena aktywacji może różnić się w zależności od wybranego operatora. 

Marketing internetowy

Działania z zakresu marketingu internetowego pozwalają dotrzeć do grupy odbiorców, zwiększyć widoczność sklepu, wyróżnić się na tle konkurencji oraz wykreować pozytywny wizerunek marki. Wśród nich wymienia się m.in. płatne kampanie reklamowe (SEM), artykuły sponsorowane, social media marketing czy pozycjonowanie (SEO). Kwota, jaką właściciel sklepu online przeznaczy na działania marketingowe jest zależna m.in. od jego możliwości finansowych oraz oczekiwań.

Regulamin

Działając w branży e-commerce nie można zapominać o kwestiach prawnych, w tym sporządzeniu regulaminu sklepu. Dobrym pomysłem jest zlecenie wykonania regulaminu kancelarii prawnej. Wówczas właściciel sklepu ma pewność, że jego wszystkie zapisy są poprawne i zgodne z obowiązującymi przepisami. Musi się jednak przygotować na dodatkowy koszt rzędu kilkuset złotych.

Jaki budżet należy przygotować na otwarcie sklepu internetowego?

To jaki jest koszt założenia sklepu internetowego oraz późniejszego prowadzenia biznesu online zależy od wielu czynników. Znaczenie ma przede wszystkim wielkość asortymentu, zakres działalności i zdefiniowany rynek docelowy, które determinują wybór platformy e-commerce.

Oprócz tego należy wziąć pod uwagę kwestie związane z zakupem towarów, wynajmem powierzchni magazynowej (jeśli jest taka potrzeba) oraz reklamą i marketingiem sklepu internetowego. Ile na start musi więc przeznaczyć przedsiębiorca? Jest to kwestia indywidualna, dlatego przed podjęciem jakichkolwiek kroków należy starannie zaplanować swoją działalność. W oszacowaniu kosztów pomocne będzie określenie celów, strategii marketingowej i finansowej oraz sporządzenie biznesplanu, który te aspekty uwzględnia.

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.