Wyszukiwanie głosowe to stosunkowo nowy trend w branży e-commerce. Dzięki niemu można już nie tylko zamówić zakupy bez wychodzenia z domu, ale także bez używania myszki. Czym dokładnie jest voice e-commerce i czy ma szansę zrewolucjonizować obecny rynek?
Co to jest voice commerce?
Branża e-commerce w ostatnich latach dynamicznie się rozwija, a voice commerce to kolejna nowinka technologiczna, która ma usprawnić cały proces dokonywania zakupów online. Swoje działanie opiera na wyszukiwaniu głosowym, a dzięki podpięciu do indywidualnego konta w ramach karty debetowej czy kredytowej umożliwia również zrealizowanie płatności przy pomocy komendy.
Voice commerce nie byłoby możliwe bez rozwoju sztucznej inteligencji. Te dwa rozwiązania uzupełniają się, dzięki czemu firmy tworzą dla swoich klientów dogodne opcje.
Zakupy za pomocą głosu – jak wyglądają?
Wyobraź sobie, że oglądasz wieczorny film i nachodzi Cię nagle ochota na słone przekąski. Wróciłeś do domu po długim, wyczerpującym dniu i masz ochotę na przepyszny makaron, ale brak Ci energii na gotowanie. Albo też wypadł intensywny dzień pracy na home office i nie masz nawet czasu na przygotowanie pełnowartościowego posiłku. We wszystkich tych sytuacjach sprawdzi się voice commerce.
Zalety zakupów za pomocą głosu
Dla konsumentów robienie zakupów przy pomocy głosu to przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. Nie trzeba ręcznie wpisywać i wyszukiwać produktów ani samodzielnie dokonywać płatności. Jakie jeszcze korzyści przynosi to rozwiązanie?
- Ogranicza działanie użytkownika do minimum.
- Wszystko jest spersonalizowane.
- Umożliwia systematyczne tworzenie listy zakupów, dzięki czemu nie zapomnisz o produktach, które Ci się skończyły. Gdy tylko zauważysz ich brak, możesz od razu poprosić Asystenta o dodanie artykułów do zamówienia.
- To szczególne udogodnienie dla osób starszych oraz dla tych z niepełnosprawnościami.
Tworzenie takich spersonalizowanych list jest możliwe przy dostępie do internetu. Jednak z gotowego zestawu rzeczy do kupienia da się skorzystać również offline. Dodanie ulubionych marek, restauracji czy sklepów znacznie skraca czas wybierania produktów i zamawiania.
Voice commerce przynosi też korzyści dla firm. Umiejętne wykorzystanie asystentów głosowych pozwoli dopasować ofertę do indywidualnych użytkowników, a także podsuwać inne oferty czy usługi.
Czy voice commerce zrewolucjonizuje e-commerce?
W Stanach Zjednoczonych korzystanie z pomocy voice commerce jest popularne. Jednak czy sprawdzi się na polskim rynku? Z pewnością niektóre usługi są bardziej podatne na korzystanie z tego typu nowoczesnych udogodnień. Zalicza się do nich branżę spożywczą, a także restauracyjną.
Zamawianie zakupów spożywczych czy jedzenia na wynos wydaje się o wiele prostsze niż wybór nowej sukienki, czy smartfona. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby i inne sektory e-commerce zaczęły korzystać z wyszukiwania głosowego.
Nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy voice commerce stanie się bardziej popularne niż stacjonarne zakupy lub nawet te online. Można jedynie przypuszczać, że będzie to rosnący trend, szczególnie wśród młodszej grupy konsumentów oraz użytkowników, którzy interesują się innowacyjnymi rozwiązaniami. Mimo wszystko warto przetestować nowe rozwiązania, ponieważ mogą przynieść firmom różnorodne korzyści.
Jakie wyzwania stoją przed voice commerce?
Wejście voice commerce w życie z pewnością stawia wyzwania przed zespołami marketingowymi w firmach – w szczególności tymi, które zajmują się działaniami SEO. Metody optymalizacji stron pod wyniki wyszukiwania mogą nie sprawdzić się pod wyszukiwanie głosowe. Należy więc opracować nową strategię z nowymi frazami kluczowymi.
Choć sztuczna inteligencja jest coraz bardziej rozwinięta, to wciąż zdarzają się jej błędy. Właściciele sklepów e-commerce powinni więc zabezpieczyć się na wypadek pomyłek asystentów głosowych. Mogą się one przyczyniać do wysyłania zamówień niezgodnych z oczekiwaniami klientów, a co za tym idzie, do braku zaufania do tego typu rozwiązań i zniechęcenia.
Dużym wyzwaniem dla voice e-commerce jest też kwestia bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych. Chodzi tu nie tylko o bezpieczne metody płatności, ale także zabezpieczenie się na wypadek wydania komend przez osoby niepożądane np. dzieci. Swego czasu tego typu urządzenia reagowały na każdy głos, nawet osób z reklam telewizyjnych, przez co posiadacze takich asystentów głosowych nieświadomie dokonywali zakupów.
Przyszłość voice commerce
W ciągu najbliższych kilku lat voice commerce z pewnością będzie miało wpływ na rozwój całego handlu elektronicznego w Polsce. Eksperci przewidują, że wzrośnie zainteresowanie tym sposobem zamawiania produktów i coraz więcej firm zdecyduje się na uwzględnienie Asystenta Google czy innych takich narzędzi w swojej ofercie.
Voice commerce to innowacyjna metoda zamawiania produktów przy użyciu asystentów głosowych. Wystarczy jedynie wydać polecenie i zatwierdzić płatność.